Iman (4)


 

Sizlerin de bildiği üzere bundan önceki Çarsamba derslerinde imani konuları esas alan çalışmalarımız oldu. Son olarak Peygamberlere iman konusunda 20 ders yapıldı. Bundan sonraki derslerde de Ahirete iman üzerinde duracağız. Zira usul-ü selase dedigimiz üç esas

 

 

 

  1. İlahiyat (Allah’a iman)

  2. Nübüvvet (Peygamberlere iman)

  3. Sem’iyyat (Ahirete iman)

 

olarak belirlenmiştir.

 

 

 

Ahiret hayatıyla alakalı ilk bilinmesi gereken onun Allah’ın adaletinin gereği olmasıdır. Bu dünya hayatı insan için bir imtihan alemi ise, şüphesiz bu imtihanın zorunlu sonucu da Ahiret hayatıdır. Nitekim. Kuran-ı Kerim ölüm ve sonrası hayata azami önem göstermektedir. Bu konularla alakalı ayet sayısının 330 olması verilen önem hakkında yeterince fikir vermektedir.

 

 

 

Bu konulara yüce kitabımızın verdiği önemin bir diğer göstergesi de ilgili kavramların çokluğu ve çesitliliğidir. Ölüm, Berzah, Mahşer, Hesap, Kıyamet, Sur, Bas, Haşir, Mizan, Amel Defteri, Sırat, Şefaat, Cennet, Cehennem akla gelen 15 kavramdır. Kaldı ki bu sayi daha da çoğaltılabilir.

 

 

 

Ahiret kelimesi lugat anlamı itibariyle ‘sonra olan’ veya ‘son’ demektir. Kuran-ı Kerim’deki yaygın kullanımı ise hem bu dünyanın sonu, hem de ölümle başlayan ve ebedi devam eden ancak dünya hayatından çok farklı hayat anlamındadır. Doğrudan Ahiret kelimesinin geçtiği ayet sayısı da 110’dur. Ahiret kelimesi ayrıca son ve sonraki anlamlarında sıfat olarak günlük dilimizde de kullanılır. (Ahir ömür, ila ahir örneklerinde olduğu gibi). Ölüm sonrası hayata dair İslami literatürde ayrıca Dar-ı Ukba (sonsuz ev), Dar-ı Ahire (son ev), Hayat-ı Ahire (son hayat) da kullanılmıştır. (Elmalılı Hamdi Yazır).

 

 

 

Ahiret hayatıyla alakalı bir diğer önemli konuda sıklıkla dünya hayatıyla beraber kullanılmasıdır. Efendimizin (s.a.v.) bir çok hadisi de “Kim Allah’a ve Ahiret Gününe iman ederse..” diye başlamaktadır. Ahiret hayatı ve ona dair olaylar duyular ötesi konular olduklarından gözlem ve deneye dayanan pozitif bilimlerin de konusu olamazlar. Bu nedenle bu konularla alakalı akıl yürütmesi yapmak ta mümkün değildir. Bu da bizi bilgi edinilecek yegane kaynağın vahiy olduğu sonucuna götürür. Sahih hadisler ve Kuran ayetlerinden başka başvurulacak kaynak yoktur.

 

 

 

Derslerin daha iyi anlaşılmasına dair öneriler:

 

 

 

  1. Dersler sırasında not almak ve sonrasında aldığımız notları değerlendirmek

  2. Dersleri öncelikli olarak kendi imanımızı pekiştirmek maksadıyla dinlemek

  3. Diyanet İşleri Başkanlığı yayınlarından çıkmış olan ‘Dini Kavramlar Sözlüğü (İsmail Karagöz, İbrahim Paçacı, Mehmet Canbolat, Ahmet Gelişgen, İbrahim Ural, Fikret Karaman)’ isimli eseri yardımcı kaynak olarak kullanmak

 

derslerimizin daha iyi anlaşılmasını sağlamak üzere şiddetle tavsiye edilmektedir.

 


Kommentar schreiben

Kommentare: 0